16:51 Мистецтво Африки. 10 клас | ||||||||||||
І знову вітаю вас на нашому курсі з історії мистецтв! З Південної Америки ми з вами відправляємося далі, і будемо досліджувати загадковий світ мистецтва Африки. Давайте з'ясуємо, наскільки сильно вплинула історія на мистецтво того часу. Мистецтво Тропічної АфрикиАфрика - колиска людства. Задовго до виникнення перших письмових згадок, люди, культура та традиції, процвітали тут під яскравим, жагучим сонцем. Шануючи плоди, які дарувала природа, африканці зосереджували свої художні стилі навколо зображень тваринного та рослинного світу, а також природніх мотивів. Але, усе тече, усе змінюється - і до африканського мистецтва прийшли нові теми та нові матеріали. І хоча митці надихалися, як правило, людськими формами, вони, також, відкривали для себе багато нових стилів за межами норм традиційного, африканського мистецтва, таких як сучасний живопис і прекрасні тканини ручної роботи. Отже, давайте знайомитися із різноманітними стилями цього таємничого континенту, починаючи з самих ранніх скульптур цивілізації Нок і закінчуючи відмінним бронзовим литтям Східної Африки. Скульптура та РізьбленняУ ранньому залізному віці представники цивілізації Нок, у східній Нігерії, створювали вражаючі теракотові скульптури, які часто зображали абстрактні фігури давніх людей та тварин, як надгробники або магічні амулети. І хоча про культуру Нок практично нічого не відомо, у ході розкопок, археологами було знайдено багато глиняних статуеток, створених приблизно 2 тис. років тому. Стилізовані голови, прикрашені хитромудрими коштовностями ледь пережили довгі роки руйнівного впливу води, і зараз дозволяють нам побачити життя цієї ранньої цивілізації. Навіть сьогодні, скульптура - дуже розповсюджена форма мистецтва у Африці. Історично, її виконували з дерева та інших органічних матеріалів, зібраних митцями. Західні африканці, однак, пізніше сприяли припливу бронзового лиття до цього регіону, так як воно використовувалося для прикрашання палаців правителей та багато іншого. МаскиХоча африканські маски і відносяться до форми скульптури, їх історія заслуговує на окрему розмову. Поєднуючи у собі релігійний та духовний зміст, ці маски використовувалися для ритуальних танців та різних церемоніальних дійств. Маска сама по собі не мала нічого спільного з реалістичним людським обличчям. І хоча маски нагадували своєю формою голову людини або морду тварини, стиль виконання їх відрізнявся, маючи багато абстрактних трактувань. Африканські маски, які нагадували тварин, вважалися духами тих самих тварин. Буйволи, крокодили та антилопи були одними із найпопулярніших об'єктів зображення, особливо у культурі догонів і мамбара, де такі маски використовувалися підчас церемоній ініціації юнаків. Окрім дерева, використовувалося і багато інших матеріалів. Для ручного виготовлення таких масок найважливішими матеріалами були також метал, світлий камінь і, навіть, тканини різного типу. ТекстильЯскраві тканини також прийшли до нас із неосяжних земель Африки. Догони Західної Африки, наприклад, вважали, що мистецтво прядіння та ткацтва має пряме відношення до людського розмноження, а також до ідеї відродження. Кожен колір символізував певну якість або ознаку, характерну для їх культури. Чорні та білі тканини кенте, наприклад, одягалися, як правило, під час похорону, народностями еве та ашанті. Ткати не заборонялося нікому: як чоловіки, так і жінки навчалися цьому з ранніх літ. Художники фарбували свої тканини барвниками місцевого виробництва, які дозволяли отримати дуже гарні відтінки коричневого, жовтого, червоного та кольору індіго. Хоча вестернізація, у своїй більшості, сприяла занепаду мистецтва створення тканин, воно все ще займає визначне місце у африканському суспільстві. Як багато хто вважає, воно уособлює історію континенту, "написану на тканині". ВисновокЯскраві кольори та абстрактні форми визначають стилі мистецтва Африки. І хоча в її історії ще багато запитань без відповіді, величезна різноманітність її культур та впливів стала достойним спадком у всесвітньому мистецтві. Сподіваюся, ви продовжите самостійне вивчення цього дуже цікавого періоду часу. Ще більше дивовижних історій про мистецтво Африки ви зможете знайти за посиланнями нижче.
Також у статті використані наступні ресурси:
Читайте про Топ-7 сучасних африканських художників Багато цікавих фактів про культуру та мистецтво Африки ви знайдете тут.
КУЛЬТУРА НАРОДІВ АФРИКИ Підкорення феодальних держав і протодержав Африки і їх культури європейцями не могло перервати стихійного розвитку народної творчості, зокрема прикладної. Племена і народи Життя людей тісно пов'язане з природними умовами, тому в Судані різьблений дерев'яний посуд розставляють на глиняних, часто розписаних підвищеннях (майже, як в Україні розписані печі). В тропічних лісах, де житла дерев'яні, стіни і стеля вкривалися циновками з складним геометричним плетеним орнаментом. В степах переважають глиняні будови, їх прикрашають різноманітними розписними виступами, косяками, карнизами, а інколи різними стовпами, сволоками тощо. Якщо звернутися власне до скульптури то вона поділяється на три основні жанрові групи. Перша група - це зображення духів, предків чи певних історичних осіб, а у племен з розвинутою міфологією - й богів. Друга група - маски, які використовують в обрядах посвячення юнаків і дівчат в члени племені. В цю ж групу входять маски шаманів, танцювальні маски і маски таємних союзів. Третю групу складає скульптурна різьба.
Музика сприяє взаємодії між людьми і дає їм місце в спільноті.
Основні риси. Варто відмітити, що «африканське мистецтво» включає в себе витвори багатьох різних культур, часто ніяк не пов'язаних між собою проте спробуємо визначити спільні риси: (Це стосується Африки південніше Сахари. Північна частина - мусульманська) Головною рисою африканської культури та й мислення в цілому є орієнтація на минуле. Але це минуле не застигле, а постійно присутнє в сучасності. (Мабуть тому так важко африканцям побудувати сучасне демократичне суспільство без минулих звичаїв та традицій) В центрі уваги митця знаходиться людська фігура. Голова є основним елементом, а тіло лише вказує ознаки статі та татуювання. Абстракція переважає над реалістичністю. Так як головна форма - скульптура то тривимірний простір переважає над двовимірним. Головним у мистецтві є дія, акція (танець, ритуал) тому предмети мистецтва є «рухомими» (маска, під час церемонії). Нелінійне масштабування (спотворення пропорцій) Африканське мистецтво існує для повсякденності, оберігаючи від дурного ока чи чужих сил, злих чи добрих (обереги, фетиші). І нарешті, загальними характеристиками творів африканського мистецтва є: сильний, драматичний експресіонізм, відсутність натуралізму і гострі, кутасті форми. Африканський художник ліпить вільні й самостійні маси і отримує символ людини. Все це - ніщо інше, як стилізація, осмислена європейцями лише в мистецтві XX ст.
В середині XX ст. виникла теорія переваги символічної африканської культури над раціональною європейською - у психології людини яка не відділяє себе від природи, пануючими є відчуття форми, кольору, ритму. Тому художня інтуїція африканців в різних видах мистецтва так заворожує європейців. Найрозвинутішою галуззю традиційного мистецтва Африки є: Головною рисою африканської культури є орієнтація на Для африканських скульптур характерний: Барабан там-там є елементом Північна Африка належить до: Музика в Африці має характер: Виберіть риси африканської культури | ||||||||||||
|