Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Конспекти уроків

Конспект уроку світової літератури
08.11.2012, 10:41

Сучасна література для дітей

В гостях на віллі "Хованка” ( урок додаткового читання 5 клас)

Тема: Астрід Ліндгрен "Пеппі Довгапанчоха”

 

Мета:          навчальна: зацікавити учнів творчістю шведської  

                      письменниці; осягнути  своєрідність та фантастичний  

                      зміст казки "Пеппі Довгапанчоха”;

                      розвивати навички стислого переказу тексту,

                      розгорнутих усних відповідей на запитання за змістом  

                      тексту (кількох епізодів);

                      виховна: виховувати любов до книги, гармонійно  

                      розвинену  особистість.

 

       Обладнання:    виставка творів А. Ліндгрен, портрет А.Ліндгрен,

                                  учнівські малюнки до казки, плакат з кросвордом.

 

       Тип  уроку:     позакласне читання

 

       Епіграф:                                            Двері відчинено для проханих    

                                                             і непроханих.

                                                                                       О. Грибоєдов

 

Зміст уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня, шановні учні. Сьогодні ми з вами здійснимо нову подорож у світ казки. Країна, якою ми будемо подорожувати – Швеція. Я гадаю, що ви вже дещо знаєте про неї. А щоб знати більше, нам допоможе учениця з творчої групи ("географ”).

Відповідь учениці про Швецію (загальні відомості) переходить  плавно у слово вчителя про А.Ліндгрен:

Матеріал для учителя: "У Стокгольмі, столиці Швеції, на вулиці Давлаган стоїть старий будинок, вікна якого дивляться на великий міський  парк. Про цей будинок у Швеції, та й у багатьох країнах світу, знає чимало дітей і дорослих, бо більше 60 років (1941 по 2002) на другому поверсі тут мешкала Астрід Ліндгрен, десятки книжок якої перекладено майже півсотнею мов світу.  "Народилася майбутня письменниця 14 листопада 1907 року, у шведській провінції Смоланд,  у звичайній селянській родині, і назвали її Астрід Анна Емілія Еріксон. Зрозуміло, батьки й гадки не мали, що їхня донечка стане у майбутньому всесвітньовідомою письменницею. І "Першою жінкою Швеції”, як її шанебливо вивчають земляки.  Вона була ніби таке ж, як і її ровесники, але відзначалась тим, що майже ніколи не розлучалась з книгами, була найзапеклішим  читачем шкільної  та сільської бібліотек, де читала все підряд! А ще вона краще за всіх писала шкільні твори. Один із них – "Життя у нашій садибі” – не лише отримав першу шкільну нагороду, я й був надрукований у місцевій газеті, через що однокласники дражнили Астрід малою "Сельмою Лагерлеф”. І хто міг тоді подумати, що ця маленька непосида дійсно прославиться на весь світ…

Справжню славу письменниці принесла вже її перша книга – про невсидющу, на перший погляд  розбишакувату і ні на кого не схожу, але водночас і схожу на багатьох її ровесників, та і саму письменницю, до речі, дівчинку з дивним ім’ям – Пеппі Довгапанчоха.

Як це дівчисько з’явилось в уяві письменниці ? Тут можна відповісти  прислів’ям: "Не було б щастя, та нещастя допомогло…”.

Про історію створення казки "Пеппі Довгапанчоха” розповідає учениця з творчої групи.

Коли маленькій Карін, доньці Астрід Ліндгрен, було сім років, вона тяжко захворіла і лежала в ліжку кілька довгих місяців… Щовечора вона просила, аби мама розповіла їй якісь історії. Астрід Лінгрен уже й не знала, про що розповідати, й доня сказала: "А ти розкажи про Пеппі Довгапанчоха!”.

Як згадує сама письменниця, вона тоді, "не спитала, хто це, і почала вигадувати дивовижні пригоди, які б відповідали незвичайному імені дівчинки”. Отак народилися ці історії, а згодом, наче й забулися. Та якось у зимку письменниця … зламала ногу! Щоб якось розрадитись, вона почала пригадувати й записувати пригоди Пеппі, розказані доньці. Потім передрукувала їх і подарувала Карін на день народження, а один примірник надіслала до видавництва. Та невдовзі рукопис повернувся з відмовою.

Але ця відмова  не образила письменницю, й вона через рік надіслала рукопис в інше видавництво, де пригоди Пепі Довгапанчоха і побачили світ, одразу ж отримавши першу премію на конкурсі книг для дітей.

І звідтоді Пеппі Довгапанчоха, незвичайно вигадниця, фантазерка та мрійниця, чудовий, надійний друг, кмітливе розбишакувате руде дівчисько, переможно закрекувало планетою. Книгу перекладали, малювали комікси, робили радіопередачі і випускали кінофільми…” (Костецький А. "Не хочу писати для дорослих!” //Початкова школа .-2000. - № 7. с. 60-61).

Робота над  темою, епігрофом. Отже, як ви вже зрозуміли, темою нашого уроку  буде  творчість А. Лінгрен, та зокрема її казка "Пеппі Довгапанчоха”. Епігрофом до уроку будуть  слова російського письменника Олександра Сергійовича Грибоєдова: "Двері відчинено для проханих і не проханих”. Саме ці слова якнайкраще ілюструють власницю вілли "Хованка” Пеппі Довгапнчоха.

Інсценізація уривку з казки (Зустріч і перше знайомство Пеппі з Томом та Анікою).

Перед інсценізацією вчитель задає настрій: А тепер на миттєвість закриємо оченята руками і уявимо друзів Пеппі Томмі та Аніку й саму головну героїню твору. Отож…

Бесіда за змістом казки (Частина 1. "Пеппі оселяється на віллі "Хованка”, Частина 2. "Пеппі вишукує речі і встряє в бійку).

-         Хто оселяється на віллі "Хованка?”

- Прочитайте, як виглядає Пеппі.

-         Чому дівчинка живе одна ?

-         Розкажіть про друзів Пеппі.

-         Чому Том і Аніка щоранку поспішали до Пеппі?

-         Які ігри вигадувала дівчинка?

-         Що означає, у розумінні Пеппі, бути пошуковцем?

-         Що знайшли Том і Аніка, коли були пошуковцями ? Як ви гадаєте, діти знайшли речі випадково?

-         Чому Пеппі встряє в бійку?

Стислий переказ розділів (працює група "Літературознавців”) Пеппі стає рятівницею (ч.5), "Пеппі ходить до крамниць” (ч.6), "Пеппі пише листа і йде до школи, але тільки ненадовго” (ч.7), "Пеппі не хоче бути великою” (ч.10).

Словесне малювання "Пеппі Довнапанчоха – найдивовижніша дівчинка у в світі”.

Розв’язання кросворда "Яка вона Пепппі?”. Остаточно зрозуміти, яка вона насправді, Пеппі нам допоможе розв’язання кросворду. Але від вас, діти, вимагатиметься уважінсть і кмітливість. Згодні? Тоді ми визначатимемо риси характеру Пеппі за цитатною характеристикою і записуватимемо: я на дошці, а ви у зошити.

1.     "Пеппі дуже дивна дитина”. (Дивна)

2.            Але ж мій день народження сьогодні! Хіба я не маю права теж давати іменинні  подарунки?” (Добра).

3.            Вона підняла його вгору своїми дужими руками, понесла  до берези, що росла неподалік, і перевісила через гілляку. Потім узяла другого хлопця й перевісила через іншу гілку, третього посадила на стовпчик хвіртки, четвертого перекинула через огорожу… а останнього розбишаку вмостила в малесенький іграшковий візочок..." (Смілива).    

4.            – Пошуковець – це той, то дає всьому лад і вишукує різні речі, які лежать не там, де слід… На світі скрізь валяється повно речей, і треба ж їх комусь вишукувати”.(Вигадниця).

5.            "А найдавніше в неї те, що вона напрочуд дужа… Вона могла б підняти навіть коня, якби захотіла. І Пеппі таки піднімала коня” (дужа”)

6.”Коли злодії були вже на порозі, Пеппі наздогнала їх, дала кожному по золотій монеті й сказала: - Беріть, ви їх чесно заробили” (Справедлива).

7.І коли Пеппі скінчила купувати, в крамниці майже не лишилося іграшок. На пашцях лежало тільки трохи книжкових закладок та дерев’яних  кубиків. Собі Пеппі нічого не купила…” (Шедра).

8.”…Пеппі досягла крони, поклала дошку на товсту гілляку й почала обережно посувати її в напрямку вікна… Пеппі стала на дошку… Швидко побігла…  і стрибнула у вікно…” (Відважна).

9.”Пеппі підійшла до графині, що знеможено опустилася на садову лавку, й лагідно мовила: - Приходь до мене і житимеш у віллі "Хованка” скільки схочеш!” (Співчутлива).

10.”… їй дев’ять років, і мешкає,  вона… сама… Нема в неї ані мами, ані тата” (Самостійна).

11.”Ох, я знов брешу? Дивно, але брехня з мене так і рветься, ніяк я не можу її стримати” (Брехлива).

12.”На дереві Пеппі прив’язала один кінець  мотузки до гілляки, а другим обв’язала одного хлопчика і бережно опустила його вниз на руки матері…” (Кмітлива).

·        Аналіз учнівських малюнків.

·        Підсумкова бесіда.

-                Назвіть повне ім’я героїні, з якою ми сьогодні познайомилися.

-                Чи подобається вам Пеппі?

-                Доведіть, що Пеппі – найдивовижніша дівчинка в світі.

-                Чи хотіли б ви бути схожими на Пеппі? Чим саме?

-                Чи хотіли б ви мати такого друга, як Пеппі? Чому?

-                Як ви розумієте слова Астрід Ліндгрен: "Ні, я не хочу писати для дорослих. Я хочу писати для таких читачів, які здатні творити дива. А дива творять діти, коли читають книги”.

Отож, сьогодні ми подорожували сторінками казки шведської письменниці А.Ліндгрен "Піппі Довгапанчоха”. Я сподіваюсь, що подорож вам сподобалася. До нових зустрічей!

Оцінювання.

Домашнє завдання. Підготуватись до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків | Додав: uchitel
Переглядів: 7373 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: