Головна » Файли » Робота методичного об'єднання |
07.11.2012, 17:49 | |
Комплексний аналіз епічного твору як форма інтерпретації художньої структури
За останні декілька десятиліть в методиці та літературознавстві можна спостерігати значну зацікавленість комплексним аналізом епічного твору. Безперечно, він існував і до цього. Але в умовах упровадження інноваційних методик у викладанні зарубіжної літератури в основній школі, сформувалась і нова модифікація інтерпретації художньої системи епічного твору. Проблемі модифікації аналізу художніх творів свої дослідження присвячували вчені – методисти З.Я. Рез, Н.О. Корст, Н.Д. Молдавська, В. Г. Марацман, Т.О. Пахомова, А.Л. Ситченко та ін. Розглядаючи вихідні посилання методологічних концепцій стосовно аналізу, приходимо до висновку, що раціональним є той, в основі якого лежить поступове удосконалення учнем художнього сприйняття епічного твору. За визначенням Н.Й. Волошиної „ ... комплексний аналіз – це не просто поєднання різних аспектів дослідження, а їх синтез”. Відсутність позицій аналізу художнього твору наштовхує на думку про неможливість користування знаннями, отриманими у процесі читання, у повному обсязі. При цьому читач не може отримати навички цілісного сприйняття тексту. Складність полягає у тому, що кожен читач формує свій власний образ, і завдання аналізу – навчити його інтерпретувати. І тільки за умови створення саме такої ситуації учень буде спроможний деталізувати підтекстові задуми твору, глибоко осмислити ідейний зміст. Твори епічних жанрів – а їм відводиться все дедалі більше місця у шкільному курсі вивчення зарубіжної літератури – являють певні труднощі для здійснення комплексного аналізу учнями як середніх, так і старших класів. Учні середніх класів зазвичай сприймають сюжет і образи; старшокласники сприймають, крім цього, композицію, ідейний зміст, а також певні особливості стилістичної манери автора. Багаточисленні дослідження показують, що аналіз має місце саме на уроках зарубіжної літератури. У процесі самостійного розбору твору учні в достатній мірі не приділяють уваги специфіці художнього слова в епосі (його конкретності, зображувальності, відповідності з авторським задумом). Так як епічний спосіб художнього сприйняття дійсності базується на зображенні зовнішнього по відношенню до світу письменника, найголовнішим завданням є забезпечення учнів саме кваліфікованим, об`єктивно - точним аналізом творів малої, середньої і великої епічних форм. Методологічний прояв аналізу епічних творів здійснюється в декілька етапів: 1. розчленування цілого на частини (зміст і форму, їх компоненти, і елементи); 2. фіксація спостереження частин, компонентів; 3. встановлення залежності, взаємообумовленності та зв’язків між складовими твору. Оптимальний варіант аналізу літературного твору епічної форми можна розглянути з позиції зіставлення перших вражень з тими, які сформуються у ході аналізу, на заключному етапі вивчення твору учнями. Першому етапі аналізу твору передує мотивація його спрямованості, тієї точки зору, яка сформує певну оцінку. Найважливішим завданням на першому етапі є показ учням умінь стосовно відокремлення структурних одиниць тексту. Виділення автономних частин твору є найпростішим завданням для учнів у процесі аналізу. На другому етапі аналіз має на меті осягнення глибини авторського задуму. Фіксація вузлових, опорних епізодів епічного твору, дослідження композиції, розуміння як конкретного, так і загального змісту подій, специфіка художньої манери автора визначають високу культуру сприйняття тексту учнями. Основною складовою аналізу на третьому етапі є створення цілісності сприйняття тексту у відповідності з авторським задумом і персональним сприйняттям прочитаного. На цій стадії аналіз твору має бути наповнений конкретним змістом, який буде інструментом у визначенні моральних акцентів щодо сприйняття авторської концепції дійсності. Проблема комплексного аналізу епічного твору сповнена великою кількістю суперечливих моментів. Різнобій точок зору закономірний і, треба відзначити, позбавитись цього неможливо у принципі, бо розуміння аналізу залежить від світоглядної орієнтації учня. Ці всі питання і стали поштовхом для розрізнення шляхів аналізу епічного твору. Традиційно встановлено три шляхи аналізу епічного твору: - послідовний - пообразний - проблемно-тематичний. Кожен з вищеназваних шляхів включає в себе безліч допоміжних ланок аналізу, серед яких: філологічна, стилістична, лінгвістична, системно-структурна, компаративна. Але у сучасній методиці їх розрізняють як підвиди основних шляхів аналізу. Зупинимося докладніше на традиційних шляхах аналізу твору у школі. Перед початком характеристики кожного з етапів доцільно було б зазначити найголовніші чинники, що сприяють найбільш вдалому аналізу: - глибина розуміння твору учнями; - зміст і обсяг самого твору; - якість адаптації, перекладу. Послідовний аналіз може бути використаний як у середніх, так і в старших класах. Ця форма аналізу базується на системі запитань, спрямованих на синтез єдності і форми твору. Аналіз проводиться у формі бесіди, що дає учням змогу детальніше розібратися в компонентах твору, які є складовими художньої структури. Найбільшої уваги приділяють так званому пообразному шляху аналізу епічного твору. Це цілком закономірно, так як „ ... у центрі уваги будь-якого художнього твору епічної форми є образ чи система образів”. Літературознавче поняття „художній образ” є основою для теоретичного визначення пообразного шляху аналізу. Категорія „художній образ” досить багатогранна так як „ ... в ній можна виділити і художній образ світу (природи), і образ оповідача, і образ автора; національний, біблійний, християнський”. Аналізуючи цю категорію учні пізнають не лише глибину того чи іншого образу, вони створюють картину людського життя й навколишнього середовища, визначають прекрасне, прагнуть розібратися в особистих проблемах, ситуаціях. Поряд з послідовними і пообразними шляхами використовується проблемно-тематичний. Основу його складають наступні функції: - визначення проблемних питань; - визначення проблемної ситуації; - пошук шляхів направлених на вирішення визначених проблем. Використовуючи проблемно-тематичний шлях аналізу особливу увагу треба звернути на вікові особливості школярів. Цей шлях можна розпочати вже в середніх класах, але у старших він набере нового розкриття тієї чи іншої проблеми. Порівнюючи визначення найголовніших проблем твору у середніх і старших класах помітним буде той факт, що у старшокласників сприймання проблеми буде мати більш глибоке й фундаментальне окреслення. Їх досвід, вікові можливості будуть базою для більш дослідницької роботи твору. Отже, комплексний аналіз епічного твору має на меті розкриття своєрідності ідейно - естетичного змісту, майстерності втілення автором творчого задуму. У процесі аналізу художніх творів епічної форми у школярів поступово формуються відповідні вміння, більшість з яких базується на теоретичних поняттях.
Література: 1. Концепція літературної освіти у 12-річній загальноосвітній школі (Проект) / Волошина Н.Й., Савченко О.Я. та ін. // Дивослово. – 2002. - № 4. – С. 59-66. 2. Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури у середніх навчальних закладах. – К.: Ленвіт, 2001. – С. 162-163. 3. Наукові основи методики літератури: Навчально-методичний посібник / За ред. Н. Й. Волошиної – К.: Ленвіт, 2002. – С. 227.
Аналіз драматичного твору І. Загальні питання: 1) назва твору, ім'я автора; 2) рік написання, рік видання; 3) історія написання; 4) наявність присвяти, епіграфа. ІІ. Теоретичні, літературознавчі питання: 1) напрям, якого (яких) стосується твір; 2) жанр; 3) тема та ідея; 4) система образів; 5) сюжет; 6) композиція; 7) художньо-зображальні засоби словесного мистецтва: діалоги, монологи, репліки як засоби характеристики персонажів; наявність авторської характеристики та коментаря (опис обстановки, поведінки, жестів персонажів, ремарки тощо). 8) художньо-зображальні засоби сценічного мистецтва: мізансцена, гра акторів, декорації, костюми, музичні, звукові та світлові ефекти тощо; 9) бібліографія. ІІІ. Культурологічні питання: 1) синтез мистецтв, що спостерігається у творі; 2) українознавчі аспекти; 3) рік, місто і місце першої постановки; 4) режисер, авторський склад першої вистави; 5) культурологічне оточення; 6) думки митців, критиків до твору і вистави; 7) власна думка про твір та виставу. Словник літературознавчих термінів до схеми № З Акт — закінчена частина драматичного твору чи театральної вистави. Бутафорія — предмети, що імітують оригінал на сцені театру, у вітрині магазину. Бутафор — той, що виготовляє бутафорію. Драма — одна з головних родів літератури, що призначений для виконання на сцені, тому має ознаки літературного та сценічного мистецтв. Комедія — одна з видів драми, де дії, характери трактуються у формах смішного, пройняті комізмом. Костюмер — працівник театру, який готує костюми, одяг для сцени. Мізансцена — розміщення акторів і сценічної обстановки в різні моменти дії п'єси. Поза — положення тіла. Режисер — творчий працівник театру, кіно, який здійснює постановку спектакля чи фільму. Ремарка — пояснення, зауваження драматурга, що попереджають чи супроводжують рух дії у п'єсі. Репліка — висловлювання діючої особи. Статист — актор, який виконує другорядні ролі без слів; учасник масових сцен. Сцена — 1) частина будівлі театру, майданчик для вистави; 2) окрема частина акту театральної п'єси; 3) окремий епізод. Сценарій — 1) літературно-драматичний твір для театру чи кіно, що має опис дії з текстом промов, реплік персонажів; 2) план, сюжетна схема п'єси, опери, балету тощо. Сценарист — автор сценарію. Трагедія — один із видів драми, в основу якого покладений особливо напружений, непримиренний конфлікт, що здебільшого закінчується загибеллю героя.
| |
Переглядів: 5125 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |