Вітаю Вас, Гість

 

 

 

Літературна гра « Що? Де? Коли?»

 

 

 

між учнями  10-х класів

 

Мета : а) повторити і узагальнити вивчений матеріал;

              б) удосконалювати навички усного мовлення учнів;

               в) виховувати навики  науково-пошукової роботи ;

                г) розвивати творчі здібності учнів;

               д)  виховувати захоплення  літературою.

 

Обладнання: портрети письменників ХІХ ст .  та межі ХІХ-ХХ ст .

( Стендаля, Бальзака, Флобера, Достоєвського, Толстого, Чехова, Фета, Тютчева, Вірмена, Бодлера, Верлена, Рембо ), секундомір, дзвоники.

 

I. Вступне слово вчителя про правила гри, завдання і мету заходу.

Доброго дня, шановні учні і гості! Сьогодні ми зібралися з вами, щоб провести літературну гру і виявити, хто ж з 10 –х класів краще вивчав курс зарубіжної літератури. Наша гра проходитиме за такими правилами:

Команда має право відповідати тільки після слова ведучого «час».

Команда має право лише на одну відповідь. Якщо ж вона виявиться неправильною, то суперник має право дати свою відповідь і отримати бал.

Зараховується повна відповідь.

Час обговорення – 30 секунд.

Грають дві команди одночасно, крім 5-го контурна (домашнього завдання).

Запитання читається один раз.

Правильна відповідь оцінюється в один бал.

II.Гра у шість окремих турів:

1.  «Про який твір йдеться?» (Яка його назва та хто автор?)

2. «Історія створення твору». (Назвати твір та його автора.)

3. «Упізнай героя за уривком твору». (Назвати героя і твір.)

4. Цікаві подробиці з життя письменників та їх героїв.
5.  Домашнє завдання( захист проектів)

6. Чорний ящик.

Учням обох команд заздалегідь давалося завдання підготувати творчий проект за запропонованими темами:

 

1. Розквіт соціально-психологічної прози у ХІХ ст., видатні  прозаїки ХІХ ст ., провідні  жанри та теми їхніх творів.

2. «Золота доба» класичного роману. Класики англійської  та російської соціально-психологічної прози (Ч.Діккенс, В.Теккерей, Ш. Бронте, І.Гончаров, І.Тургенєв, Ф.Достоєвський, Л.Толстой).

3. Символізм та імпресіонізм у  малярстві. Заочна екскурсія музеями світу.

4. Доба «кризи гуманістичної культури».Декадентські настрої та їх відображення у  мистецтві. Формування нових художніх напрямів і течій.

5. Оновлення європейського роману.Неоромантичні та імпресіоністичні тенденції у романах на межі ХІХ-ХХ ст .

 

1 тур «Про який твір йдеться?»

 

1.      Музичність – ось найхарактерніша риса стилю цього автора. А саме цей його твір називають  «віршованим маніфестом імпресіонізму та символізму»

(П. Верлен «Поетичне мистецтво».)

2. Цей твір називають поліфонічним. Його автор поставив собі за мету простежити «психологічний процес злочину».

(Ф. Достоєвський «Злочин і кара».)

3. Автора називають останнім романтиком, що писав у час розквіту  реа­лізму; а цей твір став улюбленою поезією Л. Толстого та Д. Менделєєва.

(Ф. Тютчев «Silentium».)

4. Цей твір зображує внутрішній стан людини, котра заблукала, збилася з дороги, а його фінал став пророчим для автора.

 (А. Рембо  «П ‘яний  корабель»)

5.           У цьому романі автор дає коротку, влучну, сатиричну, навіть гротескну характеристику життя  всієї російської інтелігенції загалом наприкінці XIX ст.
Цей твір є першим у так званій «маленькій трилогії»».

(А. Чехов «Людина у футлярі» )

 

6. У душі головного героя цього твору йде постійна боротьба між його сильними, щирими почуттями та холодним егоїстичним розрахунком.

(Стендаль «Червоне і чорне »)

7.  Це – унікальний твір, де діють не окремі люди, а цілі роди. «Це не роман, - писав автор, - ще менше поема, ще менше історична хроніка».

(Л. Толстой «Війна і мир».)

8. Кому належать ці поетичні рядки:  « У хмаринках – пурпур рози.

Відблиск янтаря…

І цілунків пал, і сльози

 І зоря, зоря!

(А. Фет «Шепіт…Ніжний звук зітхання».)

 

9. Кому належать ці поетичні рядки:  «Красо! Чи з неба ти, чи з темної безодні-

В твоєму погляді – покара і вина,

Безумні злочини й діяння благородні.

Захмелієш серця подібно до вина.»

(Ш.Бодлер «Гімн красі».)

 

      2 тур «Історія створення твору»

 

1. Це мав бути твір про декабриста, що повертається із заслання на онов­лену реформою Батьківщину, але автор значно розширив рамки твору, опи­савши не лише долі героїв, а й життя всієї країни.

(Л. Толстой «Війна і мир».)

2. Поштовхом до написання цього твору стали реальні події, що їх висв­ітлювали в пресі. Історія головного героя майже повністю повторює долю сина сільського коваля, що спочатку працював гувернером у багатій дворянській сім’ї, а згодом йому було винесено смертний вирок.

               (Стендаль «Червоне і чорне».)

 

3. Автор хотів написати цей твір у формі сповіді і задумав його на ка­торзі. Шість років він «виношував» у собі задум, але поштовхом до написан­ня твору стали події реального життя, описані в газетній хроніці, де йшлося про деякі обставини справи вбивці Герасима Чистова.

            (Ф. Достоєвський «Злочин і кара».)

4.  «Моя праця має свою географію, своє дворянство і буржуазію, своїх ремісників і селян, політиків і денді, свою армію – одне слово, весь світ». Автор хотів написати 144 твори, але до кінця реалізувати свій  задум не встиг, написав він 96 романів.

                                                                 ( Бальзак « Людська комедія».)

5. У 1864 році помирає кохана жінка. Письменник страждає. Що не зміг її зберегти від людського осуду. Всі його роздуми. Переживання вилились у низку глибоких, психологічних поезій. Ці поезії утворили так званий цикл, який налічує 15 творів.

(Ф.Тютчев «денисьєвський цикл».)

6. У 1855 році виходить збірка, де вміщено 12 віршів і поем, Оформлена вона була незвичайно. Імені автора не було ні на обкладинці, ні на титульній сторінці. Його заміняв портрет автора.

(В.Вітмен «Листя трави».)

З тур «Упізнай героя за уривком з твору»

 1. «Він довго ходив по кімнаті і згадував, і усміхався, і потім спогади переходили в мрії, і минуле в уяві перепліталося з тим, що буде. <..„> Заплю­щивши очі, він бачив її як живу, і вона здавалася кращою, молодшою, ніжнішою, ніж була; і сам він здавався собі кращим, ніж був тоді, в Ялті».

(Гуров, «Дама з собачкою».)

2.. «Але навіть у найсолодші хвилини наш герой, будучи жертвою своїх безглуздих гордощів, намагався грати роль покорителя жіночих сердець, він доклав усіх зусиль, щоб зіпсувати те, що було в ньому привабливого».

( Жюльєн  Сорель, «Червоне і чорне».)

 

3. «Уперше я заговорив з ним про гроші. Він поглянув на мене і якось насмішкувато ворухнув бровами. Потім своїм тоненьким голоском, схожим на звук флейти, коли в неї забувають вставити мундштук, пропищав: «Я сьо­годні розважаюся.»

(Бальзак, «Ґобсек».)

4. «Її не цікавили ні государ, ні всі поважні особи, «…» в неї була одна думка: «Невже так ніхто і не підійде до мене, невже я не танцюватиму між першими, невже мене не помітять усі ці мужчини …»

(Наташа Ростова, «Війна і мир».)

5. «Думаючи про  пропаще, втрачене життя, він заграв, сам не знаючи що,але вийшло жалісне і зворушливе, і сльози покотилися у нього по щоках.
І чим глибше вій думав, тим сумніше співала скрипка».

(Яків Бронза, «Скрипка Ротшильда».)

6. «Вона почувала огиду до безхарактерності, і саме це відштовхувало її від гарних юнаків, що упадали коло неї. Що більше і дотепніше вони висміювали все,що віддаляється від моди, або те, що невдало наслідує моду, то ниж­че падали в її очах».

(Матильда де Ла-Моль, «Червоне і чорне «.)

 

7. «Вираз у нього був лагідний, приємний, навіть веселий, ніби він радів, що нарешті  його поклали у футляр, з якого він уже ніколи не вийде».

(Бєліков « Людина у футлярі».)

 

4 тур «Цікаві подробиці з життя письменників та їх героїв»

Незабаром наближається жіноче свято, тому хочеться згадати представниць прекрасної статі, які мають пряме відношення до літератури.

 

1.Анна Андріївна Горенко – російська поетеса, виходець із України свій літературний псевдонім не придумала, а взяла за прізвищем своєї бабусі. Назвіть його. (Ахматова.)

2. Сім’я Берсів, приймаючи в себе молодого графа думала, що він має намір одружитися з їхньою старшою донькою Лізою, але він написав лист- освідчення Софії Андріївні. Весілля відбулося 23 вересня 1862 року. Прожили вони разом 47 років та мали 13 дітей. Про кого йдеться? (Про Льва Толстого.)

3.Назвіть справжнє ім’я французької письменниці Жорж Санд.
(Аврора Дюпен.)

4. Назвіть  імя  коханої жінки В.Висоцького. (Марина Владі.)

5.Назвіть ім’я героїні феєрії Олександра Гріна «Червоні вітрила».
(Ассоль.)

6.За легендою, халіф Багдада Шахріяр убивав своїх дружин після першої ж ночі, боячись їх зради. Назвіть ту, яка залишилася живою і зуміла врятувати інших. (Шахерезада дочка візира, яка розповіда­ла захоплюючі казки протягом тисячі й однієї ночі.)

7.Назвіть ті чудеса світу із семи відомих, які так чи інакше пов’я­зані з жінкою. (« Висячі сади »  Семіраміди у Вавилоні;  Семіраміда дружина царя Навуходоносора 11; храм Артеміди Ефеської; Артеміда покровителька мисливства, на її честь було збудовано храм  торговому місті Ефесі па західному узбережжі Малої Азії.)

5 тур « Захист проектів »( команди демонструють власні творчі проекти та захищають їх).

6 тур «Чорний ящик»

Цей предмет став фатальним для коханої жінки Афанасія Фета  Марії Лазич, яка загинула у 1851 році. Назвіть його.( Сірник.)

ІІІ. Підведення підсумків гри.