Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Конспекти уроків

Конспект уроку світової літератури
08.11.2012, 11:02

Тема уроку:  « То що ж таке краса, й чому її обожествляють люди»?

 

Мета:                                                   дати характеристику образів роману;

                                                              привчати до самостійного співставлення

                                                              літературних  образів;

                                                              вдосконалювати вміння аналізувати художній текст;

                                                              виховувати естетичний смак.

                                                              розвивати самостійне мислення учнів.

 

 

 Епіграф:                                                         « Краса душі надає чарівності навіть

                                                                           кволому тілу.  Потворність душі кладе

                                                                           свій відбиток навіть на найдосконаліше тіло».

                                                                                                                                         Глессінг.

                                                          

Обладнання:                                      комп’ютерна презентація

Тип уроку:                                          евристична бесіда.

 

 

І. Евристична бесіда.

- Визначте головні та другорядні образи роману. Що лягла в основу вашого поділу?

 

 І.  Проблемний аналіз твору з елементами  пообразного аналізу.

Тема роману - краса, її фатальна сила та місце в житті людини.

Ідея твору – велич мистецтва, апофеоз гедонізму.

О.Вайльд стверджує : « Художник – не мораліст».

Прийом «Мікрофон»:

 Чи підтвердив письменник власним твором власну концепцію? (відповіді учнів).

Висновки вчителя: Хоча Уайльд і наголошує на тому, що «художник не мораліст», своїм твором він доводить зворотнє. Уайльд говорив, що його роман – це « золота парча», де є прекрасна гра слова, дотепні репліки, парадоксальні афоризми, головний герой – красень, якого не змінюють роки життя. Все це може принести насолоду, є гедоністичним. Але автор поряд з красою змальовує  вбивство – а це вже анти естетично; примушує свого героя усвідомити аморальність «життя заради життя», заради власної насолоди. Роман Уайльда переконує читача в тому. Що головним для людини є зміст цього життя і чиста Душа. Таким чином, ми підійшли до поглядів самого автора.

 

Лорд Генрі  ( = Мефістофель)

«Краще бути красивим, ніж доброчесним».

«Найбільші події світу відбуваються в людському мозку. І так само … гріхи».

«Вчинюючи гріх, людина очищується».

« Новий гедонізм – ось що потрібно нашому вікові».

 Ніколи не говорить нічого морального і не робить нічого аморального. Істинний естет, але підбурює на злочин, спокушує, як диявол.

 

Доріан Грей ( вседозволеність)

«Безмежний жаль за намальованим образом пройняв юнака».

« Я забагато цікавлюся самим собою і став уже тягарем для себе самого».

Естетична зовнішня досконалість, невміння протистояти впливу зла. 

Порушує закони естетизму, норми моралі.

« наочний символ», «людина без серця».

 

Холлуорд (совість, правда)

«Митець повинен творити прекрасне, але не повинен у нього вкладати нічого із власного життя».

« За все це, чим боги нас наділили, ми дорого заплатимо невимовними муками».

«високе мистецтво брехні». «воно ж має очі диявола».

Чиста душа, усвідомлення впливу зла і добра.

Покара за обожнювання ідеалу (Біблія: « не сотвори себе кумира»).

 

ІІ. Літературні аналогії при порівняльній характеристиці персонажів ( демонстрація слайду).

1.      Роман Ф.М. Достоєвського «Злочин і кара».

          Доріан Грей   - вбивство – усвідомлення – цинізм – смерть.

 

           Родіон Роскольников – вбивство – усвідомлення – каяття, очищення –

            знайдено  сенс життя.

 

2.      Роман В.Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Феб де Шатопер – красень – потворна душа -

Квазімодо – потвора – чиста душа – внутрішня краса – героїчно - романтична смерть.

 

 ІІІ.  Прочитання твору «слідом за автором».

-         Як леді Брендон схарактеризувала Доріана Грея, знайомлячи з ним Безіла? Про що це свідчить?

«..чарівний хлопчик…ми з його матір’ю були абсолютно нерозлучні. Забула, що він робить…боюся, що нічого не робить… ах, ні, він грає на роялі… чи той, на скрипці…»

 

Леді Брендон, за словами Генрі, любить давати людям «побіжні» характеристики, але навіть така» побіжність» свідчить про те, що Доріан Грей нічим серйозно не займається, не має якихось особливих талантів, захоплень, справ. Найголовніша його риса – чарівність.

 Портретна характеристика Доріана Грея.

« …цей юнак – з ніжними обрисами ясно-червоних уст, чистими блакитними очима, золотавими кучерями – був надзвичайно вродливий. Його обличчя чимось викликало довіру. З нього промовляла щирість юності, вся чистота юнацького запалу. Бачилось – життєвий бруд ще не позначив його своїм тавром».

-         Які почуття викликає у Доріана Грея тирада лорда Генрі про «свободу почуттів»?

(Його приголомшують слова лорда, він весь переповнений «нових думок і чуттів», в той же час він намагається переконати себе в тому, що не вірить жодному його слову).

-         «І ось раптом перед ним з’являється людина, що їй немовби судилося розкрити перед ним життєві тайни», - говорить автор про вплив лорда Генрі на Доріана Грея. Які ж «тайни» розкрив Лорд Генрі, і як почуває себе при цьому юнак?

(Доріан відчув страх перед ним. Свідомість власної краси спала на Доріана Грея, як одкровення. Він ніколи не помічав її раніше. Безілові компліменти не впливали на його душу.)

-         Чи здатен Доріан Грей на бездумні вчинки?

(Який жаль! Я зістарюся, стану бридким і потворним, а цей портрет повік лишиться молодим… Якби це я міг лишатися повік молодим, а старішав портрет! Я віддав би за це навіть душу).

-         Людина спалахує почуттям до витвору мистецтва, до неживого відтворення. Яких міфологічних персонажів нагадує ця ситуація?

Пігмаліон закохався у створену ним прекрасну скульптуру Галатеї;

Нарцис – у власне відображення у озері.

 

ІV. Своєрідність теми кохання у творі

-         Чи здатен Доріан Грей на глибокі почуття, на кохання? (він покохав Сибілу Вейн)

-         Чи змогли поведінка і слова Доріана Грея спровокувати ненависть до Сибіли?

Репліки:

-         «Вона грає Джульєтту як дерев’яна лялька»;

-         «вона дуже гарненька»;

-         «їдьмо до клубу, палитимемо цигарки і питимемо за красу Сибіли Вейн. Вона прекрасна».

В голосі лорда Генрі стільки іронії та зневажливості, що це виводить юнака з рівноваги. Вже вдруге лорд Генрі відкриває Доріану істину…

-         Що ж насправді приваблювало Доріана в актрисі і чому невдала її гра стала мотивом для розриву стосунків?

«Я покохав Вас бо Ви чудово грали, бо я бачив у Вас хист і розум, бо ви втілювали мрії великих поетів і вбирали в живу плоть примарні образи мистецтва».

Він кохав не її, а мистецтво, яке вона втілює акторською грою, та й сама вона – прекрасний витвір мистецтва.

-         Чи змінюється ставлення Доріана Грея до Сибіли, що є причиною цьому?

(Зміни в портреті змусили Доріана розкаятись у своєму вчинкові. Але він не робить рішучих кроків до виправлення становища – він роздумує над своєю поведінкою. Доріан ще має в собі людськість, совість: він усвідомлює, що Сибіла завдала йому болю тільки на деякий час, а він «поранив її на все життя»).

V.                 Підсумкова бесіда.

         VІ.   Домашня робота.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків | Додав: uchitel
Переглядів: 3299 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: